Proef met Socrative

In een college aan een groep van tien eerstejaars versnellende deeltijdstudenten is een effectevaluatie gedaan naar het werken met een kennisclip. Voor de nul- en eindmeting is dezelfde toets met Socrative ingezet. Voor dit college is ervoor gekozen de kennisclip in de les te laten bestuderen, omdat er tegelijkertijd een micro-evaluatie gedaan is naar het gedrag van de studenten bij het bestuderen van de kennisclip en omdat deze eerste kennismaking een introductie vereiste.

Uit de effect- en micro-evaluatie blijkt in ieder geval dat:
■ studenten veel vorderingen maakten;
■ de student die het zwakst scoorde in de beginmeting uiteindelijke de grootste vordering maakte;
■ studenten op een actieve manier geleerd hebben: ze maakten aantekeningen, ze pauzeerden de clip of spoelden deze terug, ze gingen achteraf met de docent in gesprek over de inhoud, ze maakten keuzes voor oefeningen om hun kennis te verbreden of verdiepen;
■ er grote verschillen waren in het gebruik van tijd;
■ studenten enthousiast waren over de inzet van Socrative en de kennisclip.

Deze eerste aanzet tot het gebruik van Socrative in Flipping the classroom geeft indicaties over het nut van een doelgerichte en gedifferentieerde werkwijze, waarbij studenten in hun eigen tempo kunnen werken aan doelen en waarbij de docent zijn aanbod en instructies kan afstemmen op de verschillende beginsituaties.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s