Ontwerp van een kennisclip

In ‘flipping the classroom’ is een kennisclip een belangrijke schakel. In de kennisclip wordt een concept op compacte wijze aangeboden. Deze clip dient thuis bestudeerd te worden als voorbereiding op het college. De kennisclip is ook als naslagwerk te gebruiken, bijvoorbeeld bij de bestudering van een toets.
Voor het maken van een (eerste) kennisclip komt meer kijken dan je in eerste instantie misschien zou verwachten. In het lectoraat hebben we bronnenonderzoek gedaan naar de criteria voor het maken en inzetten van een kennisclip.
Zo wezen Clark en Mayer (2008) de weg naar de dual code theorie en de multimediale principes. Visser (2009) leverde praktische criteria op zoals: doe ook in screencaptured video’s een beroep op mentale inspanning bijvoorbeeld door klikmogelijkheden toe te voegen naar andere informatie; voeg oefeningen toe; geef voldoende tijd voor de oefeningen; geef studenten controle over de video; heb aandacht voor de motivatie; maak duidelijk met welk doel moeten de studenten de video bekijken en zorg voor beloning.
Uit onderzoek van Saunders en Hutt (2012) bleek dat studenten het meest de zogenaamde ‘narrated slides’ waarderen, een soort voice-over bij een PowerPointpresentatie of andere slides.

Werkend volgens de communicatieve en prototypebenadering bij ontwerponderzoek hebben we in de kenniskring in intensieve besprekingen het eerste ontwerp van een kennisclip steeds verder verfijnd. Voor de inhoudelijke component is aan twee collega’s uit de vakgroep Nederlands feedback en advies gevraagd.
Uiteraard is het niet de bedoeling dat alle kennisclips zo veel ontwerptijd kosten. Dit onderzoek en het ontwerpproces is bedoeld om criteria te genereren voor volgende clips.

Onze eerste kennisclip gaat over het begrip klankzuiver en is hier te zien.

Clark, R., & Mayer, R. (2008). Elearning and the science of instruction. San Francisco: Pfeiffer.
Saunders, F.C. and Hutt, I.(2012). Richness,responsiveness and relationship: Using rich media materials to enhance teaching of core concepts. Innovation Practice and Research in Engineering Eduation. eScholarID:170327.
Visser, R. (2009) Exploring different instructional designs of a screencaptured video-lesson: a mixed-methods study of transfer of learning (Doctoral dissertation). Retrieved from Exploring different instructional designs of a screencaptured video-lesson: a mixed-methods study of transfer of learning.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s