Hoe raak je als docent geflipt?

Voor de groep eerstejaars versnellende deeltijdstudenten aan de Saxion Lerarenopleiding Hengelo is nu een aantal colleges ingericht volgens het mastery-learning concept van flipping the classroom.
In de voorbereiding daarvoor is een kennisclip over het onderwerp van het college, taalverwerving, opgenomen, is een formatieve toets in het platform van Socrative opgesteld en zijn verbredende en verdiepende opdrachten gemaakt, die beogen adaptief aan te sluiten bij de beginsituatie van de studenten en/of bij hun interesse. Alle benodigde materialen zijn op Blackboard gezet. De studenten hadden als ‘huiswerkopdracht’ voorafgaand aan het college de kennisclip over taalverwerving te bestuderen.

In de opzet van het college stond als eerste programmapunt de formatieve Socrative-toets over taalverwerving om de beginsituatie van de studenten te bepalen bij de start van het college. De meteen via Socrative beschikbare resultaten zouden het uitgangspunt vormen voor óf (delen van) de kennisclip nogmaals bestuderen óf extra instructie door de docent óf verbredende/verdiepende opdrachten. Als laatste programmapunt was een evaluatie via Socrative gepland. Alle studenten hadden al eerder de app Socrative student geïnstalleerd op hun iPad.

Socrative
Bron: http://vimeo.com/socrative

Maar wat bleek??

Socrative bleek de dag ervoor de interface veranderd te hebben (de avond vóór het college had ik alles gecontroleerd en was er niets aan de hand). Dat had desastreuze gevolgen voor mijn quizzen die ik voorbereid had: over taalverwerving en de evaluatiequiz. De evaluatiequiz was weg en die over taalverwerving was vermengd met een andere toets, nota bene met een uit de koker van een mij onbekende docent en van een ander vak: mijn vragen stonden er nog maar de antwoordmogelijkheden kwamen uit een quiz over levensbeschouwelijke kwesties. Dat maakte het halen van een belangrijke doelstelling van dit college onmogelijk: de beginsituatie vaststellen en op grond daarvan het aanbod bepalen + meningen van studenten over de inzet Socrative als formatieve toetsing achterhalen. Van veel andere mensen hoorde ik vergelijkbare klachten en ook op internet werd druk over de verrassing van Socrative gecommuniceerd.

De afhankelijkheid van cloud-oplossingen kan je dus voor vervelende verrassingen plaatsen. Om het volgende college niet zelf geflipt te raken door een nieuwe verrassing, had ik voor de zekerheid de toets ook op papier meegenomen. Socrative was echter inmiddels van haar overdreven voortvarendheid hersteld en had naast de nieuwe, ook de oude interface teruggezet. Het college kon weer naar wens geflipt worden en de docent bleef dit nu bespaard.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s