Een tegengeluid, vervolg

Johan Oude Engberink

Toevallig stond in het Schooljournaal, dat ik zaterdag 14 december in de bus kreeg, een stuk met dezelfde strekking als in het hiervoor gepubliceerde Een tegengeluid. In een artikel van de hand van Tim Steen wordt verslag gedaan van een onderzoek over flipping the classroom door Rick Nijhof voor de master onderwijskunde. Hij heeft onderzocht in hoeverre de relatie tussen docent en student beïnvloed werd door de invoering van dit model. Hieruit bleek dat deze relatie niet verbeterde alleen door het onderwijs te flippen. Nijhof stelt dat implementatie op de juiste manier moet gebeuren en tijd nodig heeft. Logisch, zou je zeggen, maar blijkbaar gebeurt dat niet altijd. Te vaak worden vernieuwingen doorgevoerd terwijl ze geen verbeteringen opleveren. Nijhof zegt ook dat je flipping the classroom als middel moet gebruiken en ook alleen maar als het de juiste keuze is voor het doel dat je wilt bereiken.

In hetzelfde artikel wordt ook verwezen naar de website videobijdeles.nl die door leraar speciaal onderwijs Harm Hofstede in samenwerking met een collega gemaakt is. De site heeft een peuter-, kleuter- en kinderportaal. Voor deze website mag iedereen filmpjes aanleveren. De moeite waard om eens te kijken, zowel voor leerkrachten als ouders.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s