Een tegengeluid

Johan Oude Engberink

Aan de St. John’s Northwestern Military Academy (SJNMA) in Delafield, Wisconsin, USA, in welke school de populatie bestaat uit jongens van 13-18 jaar, heeft Thornsburg (2011-2012) onderzocht of flipping the classroom betere resultaten bij de studenten en een betere docent-studentrelatie zou opleveren, door minder tijd te besteden aan het uitleggen van vakinhoud, maar samen met studenten de tijd te gebruiken om problemen aan te pakken. Thornsburg (2011-2012) stelt dat ICT faciliteiten heeft geschapen voor meer online leren. Hij verwijst naar flipping the classroom van Bergmann en Sams. De onderzoeker stelde verrast vast dat de component van het online leren geen verbetering van de leerresultaten opleverde en ook niet bijdroeg aan de docent-studentrelatie.
Volgens Bergmann en Sams is dit een paradox die is op te lossen door een goede inzet van ICT, waarbij docenten erin slagen juist te werken aan een sterkere relatie met studenten. De docent moet dan tijd hebben de studenten te observeren en vragen te beantwoorden om zo deel te zijn van het leerproces van studenten. Dat kan door juist de rollen in het klaslokaal te ‘flippen’, om te draaien, door de inzet van instructievideo’s.
Thornsburg kwam, zoals beschreven, tot andere bevindingen dan Bergmann en Sams. Studenten in het onderzoek hadden geen zin thuis de video’s te bekijken en gaven aan dat de relatie met de docent juist afnam. Studenten constateerden een verminderde betrokkenheid van de docent met hen. Voor een deel wijt Thornsburg de negatieve conclusies aan zijn onervarenheid met flipping the classroom. Bergmann en Sams (2012) stellen dat je tijd moet geven aan studenten om te wennen aan het systeem en dat je studenten dit ook nadrukkelijk moet aanleren. Fullan (2013) neemt in ‘Stratosphere’ change knowledge op als een noodzakelijk fundament: veranderingen moeten de totale organisatie omvatten. De incidentele verandering die Thornsburg heeft ingevoerd, voldoet niet aan deze eisen.

Bronnen

Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Flip your classroom. ISTE.

Fullan, M. (2013). Stratosphere. Integrating Technology, Pedagogy, and Change Knowledge. Toronto: Pearson.

Thornsburg, J. (2011-2012). If You Build It, Will They Come? – Flipping the classroom. Opgeroepen op 03 15, 2013, van International Boy’s Schools Coalition: http://www.theibsc.org/

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s