Conclusies Saxion op pad aan APO Hengelo

Johan Oude Engberink

De pilot binnen Saxion op pad is aan de APO uitgevoerd in een groep deeltijdstudenten die het versnelde traject in de pabo doorlopen.
Samenvattend zijn de volgende conclusies uit de pilot te trekken.

De pilot laat zien dat het concept flipping the classroom door studenten gewaardeerd wordt. Zij blijken in grote meerderheid de discipline op te brengen om vooraf kennisclips te bestuderen.

De kennisclips konden rekenen wat de begrijpelijkheid van de inhoud rekenen op de waardering van de studenten. De just-in-time-informatie en het any time any place beschikbaar zijn ervan vinden de studenten erg plezierig. De clips zijn beschikbaar als de studenten stage moeten lopen in een groep waarvan ze de concepten voor een vak niet meer paraat hebben. De studenten willen de clips in de toekomst ook gebruiken ter voorbereiding op een tentamen of de kennisbasistoets.

Socrative stond centraal in de pilot. Het bleek een gebruiksvriendelijk programma dat op verschillende manieren in te zetten is: als stemkast, voor formatieve toetsing, als hulpmiddel bij gedifferentieerd werken, en voor een vorm van formatieve toetsing waarbij studenten elkaar bevragen met door hen bedachte vragen die moeten aansluiten bij concepten over vragen stellen. Het zelf bedenken van vragen is een van de meest effectieve studiestrategieën (Simons, 2013). Tot slot bleek Socrative ook gewaardeerd om een exit-enquête te houden over de waardering door studenten.

Uit het flankerend onderzoek van Van der Donk et al. blijkt, in relatie tot het eigen onderzoek, dat Socrative goed is in te zetten om de beginsituatie van studenten en hun eigen leerbehoefte te meten en dat tot het omzetten in adaptief handelen van de docent is een eerste aanzet gegeven.

Natuurlijk zijn er ook discussiepunten, namelijk:

– Het ging om een kleine groep studenten en één docent.
– Levert een vervolg dezelfde conclusies op bij voltijdstudenten?
– Blijven studenten gemotiveerd voorafgaand aan een college de kennisclips thuis te bekijken?
– De intensieve, kwalitatieve onderzoeksmethode bleek zeer geschikt.
– Het omzetten in adaptief handelen van de docent behoeft nader onderzoek.

Referenties
Oude Engberink, J., & Van den Berg, E. (2014). Prettig geflipt. Hengelo: Saxion.
Simons, P. (2013). Mindshifting: (Hoe) kunnen we mindsets veranderen? Utrecht.
Van der Donk, S., Truijen, K., & Gellevij, M. (2014). Saxion op pad, inzet bij SLH Saxion Lerarenopleiding Hengelo. Enschede: Saxion.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s