Ontwikkeling didactisch werkconcept voor het inzetten van kennisclips

Anne de Jong

Sinds oktober 2013 werken we, in het kader van een Saxion Innovatiearrangementen IMPULS, ook in het afstudeerjaar van de Academie voor Pedagogiek en Onderwijs in Hengelo met het inzetten van kennisclips. Hiervoor worden colleges systematisch ontwerpen in korte kernachtige kennisclips opgenomen. De meest belangrijke opbrengst van dit innovatiearrangement zal zijn dat er een didactisch werkmodel ontwikkeld wordt, dat docenten handreikingen biedt voor het inrichten van hun onderwijs waarin kennisclips geïntegreerd zijn en studenten een meer actieve werkhouding aan kunnen nemen.
De eerste evaluatieronde was erop gericht om in kaart te brengen of studenten de ontwikkeling van kennisclips waarderen en of zij tips hebben ter verbetering van de clips. Hieronder volgt een aantal resultaten:

– veel studenten willen het liefst over alle onderdelen van het systematisch ontwerpproces een kennisclip bekijken;
– meer dan 90% vindt de eerste kennisclip voldoende tot uitstekend wat betreft ‘kwaliteit’, ‘bruikbaarheid’ en ‘nut’;
– 47% geeft na het bekijken van de kennisclip aan zelfstandig met de inhoud van de clip aan het werk te kunnen, maar dat de clip alleen effectief kan zijn wanneer er in de colleges en bijeenkomsten gelegenheid blijft bestaan tot het stellen van vragen en het ontvangen van feedback;
– de meest genoemde verbeterpunten zijn: a) kennisclip sneller inspreken met meer intonatie, b) de clip dynamischer maken (actie), en c) meer visuele ondersteuning en voorbeelden opnemen.

Bij de ontwikkeling van de tweede kennisclip is geprobeerd om zoveel mogelijk rekening te houden met de feedback en behoeften van studenten.

De uitdaging van het flippen van de les zit hem, zoals eerder aangegeven, echter niet in het ontwikkelen van de clips, maar in het goed gebruik maken van de tijd die hierdoor vrijkomt in de les. Er moet worden nagedacht over de manier waarop de les nu inhoudelijk wordt ingericht. Deze ontwikkeling zal samen met studieloopbaanbegeleiders, die de kennisclip integreren in hun bijeenkomsten, worden doorlopen.

Bekijk de volgende clip van Kennisnet met een voorbeeld over de inzet van het TPACK model bij flipping the classroom: http://youtu.be/w1if6uxEPbs.

Volgende maand volgen de eerste resultaten van de ontwikkeling van het didactisch werkconcept. Tips en opmerkingen zijn uiteraard welkom!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op Ontwikkeling didactisch werkconcept voor het inzetten van kennisclips

  1. Edmée zegt:

    Mooie ontwikkelingen. Ik volg het met belangstelling in het kader van onze projecten ‘versterken samenwerking lerarenopleiding en scholen’ waarin we als een van de gezamenlijke doelen hebben opgenomen de profieldelen die in het curriculum ontwikkeld worden te koppelen aan het maken van kennisclips. Dit voor zowel initieel als postiniteel gebruik.

  2. Ellen van den Berg zegt:

    leuk dat studenten zo positief reageren!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s