Flipping and struggling!

Bas Hesselink
Bovenschools ICT-coördinator ZML TWOG

Uitgaande van mijn eigen onderwijspraktijk, zie ik dat er nog een wereld te winnen is. Flipping the Classroom is een zeer inspirerend idee, dat enorm uitdaagt om dit breed in te gaan zetten in het onderwijs. Als voorstander van ICT-toepassingen in het onderwijs loop er ik meteen voor warm.

Toch ligt er nog een grote uitdaging die aan het flippen vooraf gaat. Hoe gaan we om met media in de school. Hebben we daar al voldoende over nagedacht, er al een visie over uitgewerkt?

Nog even los van de inhoudelijk aspecten van een goede kennisclip, die uiterst belangrijk zijn, zo’n clip moet ook geproduceerd worden door een docent en weer worden afgespeeld door een leerling of student. Voor een school vraagt dat niet alleen om de juiste hard- en software om een clip te maken, maar ook om de vaardigheid bij de docenten om deze op een effectieve manier te gebruiken. Ik zie een analogie bij de leercurve die het onderwijs heeft doorgemaakt bij de implementatie van digiborden. Het eerste gebruik kostte enorm veel voorbereiding en was erg lastig. Nu is alles veel beter op elkaar afgestemd en er is inmiddels een enorme database aan digibordlessen beschikbaar die, zonder dat dit veel tijd hoeft te kosten aangepast kunnen worden. Tevens doen de uitgevers nu ook een aardige duit in het zakje. Mijn veronderstelling is dat het ongeveer tien jaar heeft geduurd voor we zover waren. Pas wanneer je terug kijkt zie je hoeveel de struggle heeft opgeleverd.

Hoe dan ook verwacht ik de eerste jaren ook bij het flippen, het maken en gebruiken van kennisclips, een soort van struggle. Maar wel een zeer waardevolle struggle, die ons uiteindelijk massaal leert hoe het moet.

Naast de struggle om te leren hoe we een kennisclip moeten maken is er ook nog de uitdaging van distributie en vertonen. Uiteindelijk heb je een goede kennisclip gemaakt en geschikt om aan de leerlingen of studenten beschikbaar te stellen. Waar zet je de clip neer? De makkelijkste route is via YouTube of Vimeo. Hoe ga je vervolgens om met het vinden van de clip? Is de inhoud beschikbaar te stellen, zonder de privacy van personen of de rechten op beeld- en geluidsmateriaal te schenden? Toch maar op de eigen server van de opleiding of school plaatsen? Wat blijft er dan over van het open karakter van Flipping the Classroom en de mogelijkheid om de clips te allen tijde en plaatsonafhankelijk beschikbaar te stellen aan leerlingen of studenten. Ondanks deze dilemma’s mag dit ons niet weerhouden deze uitdaging wel aan te gaan. Daarvoor is de kracht en het belang van het medium te groot. Het is een onderdeel van de struggle om daar goede antwoorden op te vinden.

Parallel hieraan loopt een andere struggle waar nu nog veel scholen mee te maken hebben, namelijk hoe om te gaan met nieuwe devices, als de smartphones en tablets in de klas. Krijgen deze devices een rol in het curriculum, of zijn ze verboden te gebruiken onder de les. Ik verwacht dat ze binnen afzienbare tijd wel degelijk ingezet gaan worden. Door ze op een positieve manier in te zetten kunnen ze een enorme verrijking zijn voor het onderwijs. De scholen moeten daar eerst wel aan toe zijn. Doordat kinderen de devices op een steeds jongere leeftijd gaan gebruiken, denk ik dat ze steeds minder uitdaging zien in het oneigenlijke gebruik ervan in de les. Ook dat is een leercurve waar we als maatschappij doorlopen en dat heeft volgens mij te maken met opvoeding in sociale vaardigheden, die nu ook in de online wereld zal moeten plaatsvinden door ouders en het onderwijs. Dat laatste is denk ik de kern van het succes van Flipping the Classroom. Het erkennen en accepteren dat onze leerlingen “digital natives” zijn en niet alleen in een offline wereld leven en opvoeding nodig hebben, maar ook in een voor hun erg belangrijke online wereld. Wat we als opvoeders ook van deze online wereld vinden, het is een onomkeerbaar fenomeen.

Als we ervan uitgaan – en dat doe ik – dat straks een groot deel van de kennisclips bekeken gaan worden op een smartphone of tablet, betekent dat ook dat de scholen een goed en open WiFi-netwerk aan de leerlingen of studenten beschikbaar moeten stellen. Aan de andere kant gaat de ontwikkeling op het vlak van mobiel internet ook razend snel, waardoor WiFi straks misschien achterhaald is.

Het is naar mijn idee een kwestie van tijd en de struggle lijdzaam te ondergaan. Inzichten, vaardigheden en techniek ontwikkelen zich continu, waardoor de kansen voor een thema als Flipping the Classroom steeds beter bereikbaar worden voor onze leerlingen en studenten. Het kan denk ik alleen maar mooier worden.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s