Interventie ten behoeve van didactisch werkconcept bij de begeleiding van het ontwerponderzoek

Johan Oude Engberink

Op 18 februari heeft Anne de Jong geschreven over de ontwikkeling van een didactisch werkconcept voor het inzetten van kennisclips bij het ontwerponderzoek van vierdejaars studenten. Het doel is met behulp van kennisclips studenten gedifferentieerd, op maat te kunnen begeleiden bij ontwerponderzoek.
Hoe kunnen studieloopbaanbegeleiders kennisclips inzetten om studenten gedifferentieerd te begeleiden in hun individueel leerproces, is de onderliggende vraag. Deze vraag lijkt het best te beantwoorden door studieloopbaanbegeleiders zelf, met het doel hen ook ‘eigenaar’ van het concept te laten zijn. Om dat te bereiken hebben we een bijeenkomst van studieloopbaanbegeleiders georganiseerd om input te krijgen voor het didactisch werkconcept. Daartoe hebben we als vraag gesteld: welke meerwaarde kunnen kennisclips voor onze begeleiding bij het ontwerponderzoek hebben?
De interventie die we hebben toegepast deed een beroep op de kracht, mogelijkheden, visie en resultaatbehoefte (Strengts, Opportunities, Aspirations, Results – SOAR) van de deelnemers, waar gewoonlijk gewerkt wordt met SWOT (Strongness, Weakness, Opportunities, Threads).

SOAR

In het SOAR-concept wordt veel meer dan bij SWOT uitgegaan van de kracht van een concept en de versterking daarvan. Dit concept is bedacht vanuit het perspectief van Appreciative Inquiry, een waarderend onderzoekende aanpak. Daarbij is er een ‘focus op positief geformuleerde doelen en het systematisch analyseren van krachten en successen, om die als vertrekpunt te nemen voor verdere groei ‘ (Tjepkema & Verheijen, 2009). In de totstandkoming van de SOAR-analyse hebben we speeddating gebruikt: kort gedachten en meningen uitwisselen in roulerende tweetallen om daarna de ontwikkelde visies te delen in de groep.
De SOAR-analyse leverde de volgende resultaten op:

Resultaten Soar

De input wordt gebruikt voor het ontwikkelen van een flyer met mogelijkheden de kennisclips in een didactisch werkconcept in te zetten.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s