Van afzonderlijke kennisclip naar digitaal platform

Ellen van den Berg

Onze focus lag het afgelopen jaar op het ontwikkelen van kennisclips en te onderzoeken hoe deze clips productief in te zetten in de opleiding. Achter de schermen heeft Eric Leeuw gewerkt aan een functioneel ontwerp voor een digitaal platform waarin de kennisclips geïntegreerd kunnen worden.
Dit digitale platform omvat echter meer dan clips. Alle clips worden verbonden met toetsitems en met praktijkvoorbeelden (meestal video).

KTP

Deze samenhang vinden we essentieel voor een effectieve inzet van kennisclips in het hoger beroepsonderwijs. Immers een hoogopgeleide professional beschikt over een up-to-date kennisbasis (relatie tussen clip en toets) en, belangrijker, kan deze kennis ook toepassen in het professionele handelen (relatie clip en praktijk). We spreken in de kenniskring vanaf nu niet meer over kennisclips maar over KTP-tjes (kennis-toets-praktijk) om deze essentiële verbondenheid te benadrukken.
De drie-eenheid kennis-toets-praktijk vormt ook de kern van het digitale platform dat we gaan programmeren. In dit platform is een begrip uit de kennisbasis altijd gelinkt aan één of meer toetsitems en aan één of meer praktijkvoorbeelden.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s