Even pauzeren in een kennisclip

Johan Oude Engberink

Maakt het voor de kijker uit op welk moment een reclameblok in een film of aflevering van een serie zit? Dat blijkt wel degelijk uit te maken. Om dezelfde reden maakt het ook uit dat er op juiste momenten korte pauzes in animaties of kennisclips ingelast worden.

Animaties en kennisclips kunnen het onderwijs versterken, dat weten we al uit onderzoek. En animaties kunnen kennisclips weer aantrekkelijker maken. Maar leren leerlingen er altijd optimaal van?
Ingrid Spanjers, Jimmie Leppink, Jeroen van Merriënboer en Tamara van Gog hebben in 4W van Kennisnet een interessant artikel geschreven over het belang van pauzes in animaties en kennisclips (instructievideo’s in het artikel).
De auteurs stellen op basis van veertien studies dat leerlingen meer leren als de animaties en kennisclips goed gesegmenteerd zijn. Om het werkgeheugen niet te veel te belasten, zullen er op de juiste plekken in de animaties en kennisclips pauzes ingelast moeten worden. De kijker krijgt dan de gelegenheid de informatie te verwerken. We noemen dat het segmentatie-effect.
De auteurs benadrukken dat segmentatie vooral belangrijk is voor nieuwe informatie.

Lees hier het gehele artikel.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s