Kennisclips in het ZML-onderwijs (en een oproep….)

Bas Hesselink

Passend onderwijs wordt meer en meer de realiteit. Dat heeft gevolgen voor zowel de basisscholen als ook de scholen voor zeer moeilijk lerende kinderen (ZML). Kinderen met een verstandelijke beperking zullen vaker op een basisschool blijven en de problematiek op de ZML-scholen wordt meer divers. Dat betekent voor de leerkracht meer verschillende niveaus in de groep. Over het algemeen wordt aangenomen dat een leerkracht maximaal drie niveaus in zijn klas kan hanteren. De praktijk bewijst dat ook.

Stel je maakt deel uit van een kenniskring waar kennisclips een belangrijk onderdeel zijn van de ontwikkelingen. Stel je besluit ook nog een master Leren en Innoveren te gaan doen. Stel je werkt voor een stichting met zes ZML-scholen…..

Laat dat nu net voor mij het geval zijn. Mijn doel is deze drie elementen bij elkaar brengen. Is een kennisclip een bruikbaar gegeven in het ZML-onderwijs? Werkt het ook in de combinatie met toetsing en praktijkvoorbeelden? Twee vragen die ik nu voor één van de opdrachten van de master uitvoeriger aan het onderzoeken ben.

Allereerst ben ik begonnen met literatuuronderzoek. “Wat zijn criteria voor een effectieve kennisclip in onderwijs aan leerlingen met een verstandelijke beperking”. Zoeken naar de heilige graal. Er zijn maar weinig  onderzoeken die aansluiten bij mijn onderzoeksdoel, zo lijkt het. Als je dan al een potentieel interessant artikel gevonden, is het een hele toer om het ook werkelijk in handen te krijgen. Helaas is Open Access van wetenschappelijke literatuur nog erg ver weg, al wordt er veel over gesproken tussen uitgevers en universiteiten. Desalniettemin heb vandaag weer een e-mail gestuurd aan een professor van een universiteit in Californië. Zo sprokkel ik de informatie bijeen.

MAAR… wie heeft er toegang tot het volgende artikel en wil mij een kopie beschikbaar stellen (via het e-mailadres: 410947@student.saxion.nl):

Brown, A., Miller, D., & Robinson, L. (2003). Teacher-Directed Software Design: The Development of Learning Objects for Students with Special Needs in the Elementary Classroom. Information Technology In Childhood Education Annual, 2003(1), 173-186.

Intussen blijf ik verder werken aan een ontwerponderzoek waarbij een kennisclip op het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO) van een van onze scholen een rol zal spelen.

Kortom, de kennisclip komt naar het ZML onderwijs.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s