Flip je les Nederlands

Maaike Vervoort

Onderwijsinnovatie is ‘hot’, ook voor het schoolvak Nederlands. Op de gelijknamige conferentie (HSN 2014) in Brugge demonstreerden Arnoud Kuijpers en Rutger Cornelissen hoe je je les Nederlands kunt ‘flippen’. In het voortgezet onderwijs passen deze twee jonge leraren de didactiek van ‘Flipping the classroom’ toe. Hun belangrijkste boodschap: flippen gaat om meer dan video. Als je videoclips maakt voor je leerlingen, die zij voorafgaand aan de les bekijken, dan ben je er namelijk nog niet. Want wat doe je dan als docent tijdens de lessen?

Arnoud en Rutger doen dat op allerlei manieren, van een ‘old school’ schriftelijke overhoring of controleren van gemaakte aantekeningen bij de clip tot een interactieve kwis met Socrative, EDpuzzle of Kahoot! De aanwezige docenten en lerarenopleiders spelen fanatiek mee met Kahoot! Sommigen zijn zelfs verontwaardigd dat ze het achterin niet goed kunnen lezen zodat ze steeds te laat zijn en niet kunnen winnen. Een mooie demonstratie van de kracht van deze kwisvorm: als docenten al fanatiek zijn, dan geldt dat zeker voor leerlingen of studenten. Andere inspirerende ideeën komen aan de orde: gebruik de resultaten van de kwis om drie niveaugroepen te maken, laat mindmappen maken, doe een Flipquiz of laat leerlingen in expertgroepen werken aan een opdracht gekoppeld aan de inhoud van de clip. En leerlingen die het lastig vinden? Die maken hun eigen clip over hetzelfde onderwerp. Last but not least: leerlingen die de eindkwis halen hoeven niet bij de laatste les te zijn. Zij kennen de stof immers al. Bijkomend voordeel: je hebt als docent tijd voor extra uitleg aan degenen die het nog niet snappen.

Ja, zeggen Arnoud en Rutger, flippen heeft nadelen: “een clip van 4 minuten kost je 5 uur”, je moet wel technisch zijn en je moet er tegen kunnen dat je rol en autoriteit als docent veranderen. Maar de voordelen wegen daar tegenop: de leermotivatie gaat omhoog, leerlingen vinden het prettig dat ze informatie opnieuw kunnen bekijken en het werk van de docent wordt uitdagender.

Een positieve boodschap dus, daar in Brugge. Zelf kreeg ik zin om met deze ideeën aan de slag te gaan in mijn colleges. Maar daarnaast is er nog veel te doen op het gebied van onderzoek. Wat werkt en waarom? Welke mix van werkvormen is optimaal voor welke gebruikers? Welke afwisseling van wel/niet geflipte lessen is wenselijk? En welke leertheorieën vormen de bouwstenen voor een digitale didactiek? Als kenniskring zijn wij ook bezig met de beantwoording van deze vragen.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s